روزنامه نگار
روزنامه نگار

روزنامه نگار

دستاورد ایران از عضویت در «FATF»؛ خروج از لیست متوهمانه

مجتبی نیک اقبال: تواق هسته ای علیرغم نتایج ضعیفی که برای ایران داشت، حداقل بسترهای ارتباطات سیاسی، تجاری و مالی ایران را با دیگر کشورها به تدریج فراهم کرد؛ اما دلواپسان یا مخالفان این توافق، برجام را دستمایه اقدامات جناحی قرار دادند و با استفاده ار تریبون و رسانه های خود شدیدترین حملات را علیه حزب حاکم و اصلاح طلب انجام دادند. از آن جا که برای هجمه های رسانه ای نیاز به بهانه و سوژه های جدید احساس می شود جناح مخالف دولت این بار عضویت ایران را در «FATF» یا گروه ویژه اقدام مالی، بهانه قرار داده و از این رویداد به بهترین شکل ممکن در جهت حمله به دولت روحانی استفاده می کند.

این روزها تیتر نخست اغلب رسانه های دو جناح، به نوعی با موضوع عضویت ایران در این گروه مربوط است و یکی از دیدنی ترین کنش و واکنش های رسانه های را شاهد هستیم؛ البته تردیدی نیست که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، جناح اصولگرا به دنبال استفاده های سیاسی از این جریان است. هجمه های رسانه ای علیه عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی در حالی است که لایحه آن در دوران محمود احمدی نژاد به مجلس فرستاده شد و پس از کش و قوس های فراوان، در مجلسی به تصویب رسید که اغلب قاطع نمایندگان آن اصولگرا بودند. 

خروج از لیست متوهمانه؛ اتفاقی مثبت

بحث عضویت ایران در FATF حدود یک دهه پیش و پس از تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال 1386 در مجلس هشتم، مطرح شد. چند سال پس از تصویب این قانون، «شورای عالی مبارزه با پولشویی» (اعضای آن را وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر اطلاعات، وزیر صنعت، وزیر دادگستری، وزیر کشور و رییس کل بانک مرکزی تشکیل می دهند) مطابق «نقشه راه» خود، به مذاکره با FATF برای جلب نظر آن ها برای خروج ایران از لیست سیاه اقدام کرد.

توجه به این موضوع کاملا به جا و لازم بود؛ چراکه به نا حق نام ایران در کنار کشورهای کره شمالی و کوبا در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار داشت. قرار گرفتن نام ایران در این لیست به معنای حمایت مالی از تروریست و اقدام به پولشویی است. از این رو اغلب بانک های خارجی از همکاری با بانک های ایرانی (به دلیل مواجه شدن با جریمه های سنگین) واهمه داشتند.

بی گمان این موضوع نیز در راستای فشارها و تحریم های ظالمانه غرب به سرکردگی ایالات متحده بود؛ لذا طبیعی است که دولت و مجلس بکوشند تا نام ایران از این لیست متوهمانه خارج شود و ارتباطات بانکی ایران با سایر کشورها به حالت طبیعی خود بازگردد. با این حال مهم ترین انتقاد جناح اصولگرا به عضویت در FATF افشای اطلاعات مالی و حساب های اشخاص و نهادهای ایرانی است که در این زمینه نیز مسئولان بانکی بارها تاکید کرده‌اند پذیرش توصیه‌های FATF به معنی افشای اطلاعات حساب‌ها به بهانه اجرای قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیست.

چندی پیش نیز رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به انتقادات، در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری اعلام کرد: «هر گونه اقدام مبنی بر محدودیت یا قطع ارائه خدمات به اشخاص و نهادهای ایرانی به استناد تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا یا سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی هیچ مبنایی در برجام و سایر تعهدات بین‌المللی کشورمان ندارد.» مخالفان عضویت ایران در FATF گمان می کنند! بانک های ایرانی برای ارتباط با بانک های خارجی، نباید با نهادها و اشخاصی که در لیست تحریم قرار دارند همکاری کنند که با توجه به جزییات متن برجام، این موضوع از اساس نادرست است.

فعالیت جناحی یا غرض ورزی؟

با این حال این روزها یک رویداد اقتصادی که می تواند یکی از بهانه های کشورهای غربی را از آن ها بگیرد، دستمایه فعالیت های جناحی عده ای شده است که خودشان ارائه دهنده لایحه آن به مجلس بودند؛ البته تردیدی نیست که مبارزات جناحی باعث ایجاد فضایی پویا در عرصه سیاست کشور می شود؛ اما غرض ورزی و بهانه قرار دادن اقدامات دولت در هر زمینه ای و وارونه جلوه دادن اتفاقات مثبت، نه تنها سودی به حال مردم و نظام اسلامی ندارد، بلکه نوعی عقب گرد به گذشته است و سبب سرخوردگی جامعه می شود. مخالفان عضویت ایران در FATF بهتر است برای تخطئه دولت در جهت تحقق اهداف سیاسی خود، بهانه هایی اخلاقی تر و منطقی تری را در دستور کار خود قرار دهند؛ مردم نیز بهترین قاضی هستند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات 1 + ارسال نظر
niloo.fh شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 23:33 http://maloosak.69.mu

روزتون پر از رنگهاى قشنگ، پر از خبرهاى خوب، سرشار از انرژى مثبت، یه عالمه لبخند، خیلی افتخار میدید پیش من هم بیاین
986518

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد