روزنامه نگار
روزنامه نگار

روزنامه نگار

تفاوت پیام با معنا


«پیام» و «معنا» دو واژه ای کاملا متفاوت هستند که در علوم ارتباطات بسیار درباره آنها بحث شده است. در واقع آن چیزی که در ذهن ما بر اساس تجربیات شکل می گیرند معناها را شکل می دهند و این معناها را در قالب پیام به سوی مخاطب یا مخاطبان ارسال می کنیم. باید توجه داشت که این پیام ها رمزگذاری شده هستند. از سوی دیگر مخاطب یا مخاطبان این پیامها را دریافت و بر اساس تجربیات خود Decoding یا رمزگشایی می کنند تا به معنا تبدیل شود. در این فرایند ارتباطی ممکن است آن معنایی که مد نظر ارسال کننده پیام است به گیرنده پیام نرسد یا معنا به گونه ای ناقص به ذهن او بنشیند. به عبارت دیگر اگر بخواهیم این فرایند را در قالب فرمول نشان دهیم به شرح زیر است:


«فرض کنید شخص A، پیام M را به شخص B ارسال می کند. اگر شخص B همان پیام M را دریافت کند و نه به فرض مثال N، یکدیگر را درک کرده اند؛ اما اگر شخص B پیام M  را به صورت N دریافت کند، این اشخاص دچار سوءتفاهم می شوند.»

لذا خبرنگاران که اساس کاری آنها فرایندهای ارتباطی است، باید توجه داشته باشند که هنگام برقراری ارتباط با مصاحبه شونده و مهم تر از آن  با مخاطبان، در چرخه های معیوب ارتباطی گرفتار نشوند تا بتوانند معنای واقعی را به مخاطبان برسانند و نه پیام های Coding  شده را. بسیار دیده شده است که حتی با تجربه ترین خبرنگاران به دلیل رعایت نکردن این موضوع با مشکلات حقوقی روبرو شده اند و اعتبارشان زیر سوال رفته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
هاجر یکشنبه 29 فروردین 1395 ساعت 00:40

نکته خیلی مهمی بووووووووود

مهم تویی عزیزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد