روزنامه نگار
روزنامه نگار

روزنامه نگار

چه کسی صدای بیکاران اصفهانی را می شنود؟


مجتبی نیک اقبال: این روزها به خانه هر اصفهانی که سر بزنیم تقریبا یک فرد بیکار را می توانیم ببینیم. باز هم باید جمله همیشگی را به کار برد؛ بله! «بیکاری در اصفهان بیداد می کند» اما هیچکس پاسخگو نیست. پیدا کردن شغل برای جوانان اصفهانی تبدیل به آرزو شده و برای رسیدن به آن به هر در و دیواری می زنند. کافیست امروز که به سطح شهر می روید نگاهی به جعبه های نیازمندی بیندازید؛ قبل از ظهر همه جعبه ها خالی هستند. تردیدی نداشته باشید، بخش زیادی از مخاطبان نیازمندی ها، جوانانی هستند که به امید پیدا کردن شغلی مناسب صفحات نیازمندی ها را ورق می زنند. جوانانی که در رشته های مختلف فارغ التحصیل شده اند و حال انتظار دارند شغل و حقوق مناسبی داشته باشند. با شرایط کنونی باید گفت این انتظار تقریبا بی پایان است. بله بیکاری در اصفهان بیداد می کند، رکود همه بخش های اقتصادی استان را فرا گرفته است، حدود نیمی از صنایع و تولیدی ها تعطیل و کارگرانشان اخراج شده اند و کسی فریاد آن ها را نمی شنود.


تقاضا تحریک شود؛ تولید رونق می یابد


دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش و در سفرهای استانی وعده های زیادی برای ایجاد شغل داده؛ اما تا کنون آن طور که باید دردی از جامعه بیکار کشور و استان اصفهان دوا نشده است. حسن روحانی در سفری که زمستان 93 به اصفهان داشت در میدان نقش جهان و در حضور هزاران نفر گفته بود «تا پایان سال 94، 31 هزار شغل و تا پایان سال 95، 40 هزار شغل جدید به وجود می آوریم.» روشن نیست که چه میزان از این وعده او محقق شده است، اما هرچه هست هنوز سایه بیکاری بر سر اصفهانی ها تاریکی می کند و روز به روز این سایه گسترده تر می شود. اگرچه به موازات افزایش بیکاری، تعدادی اشتغال در استان ایجاد می شود، بی گمان با توجه جمعیت کنونی و برای کاهش آمار بیکاری، نیاز به هزاران شغل جدید است. یکی از راه های پیش رو برای تحقق این امر مهم، «تحریک تقاضای موثر» و «احیای بخش خصوصی» است که در نهایت منجر به رونق واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال می شود. البته با قوانین مالیاتی، بیمه و ده ها موانعی دیگری که بر سر راه تولید قرار دارد، بعید است که به این زودی ها چنین اتفاقی بیفتد. اما در صورت رفع این موانع، برای تحریک تقاضای موثر نیاز است که در ابتدا قدرت خرید مردم ارتقا پیدا کند و برای رونق واحدهای تولیدی نیز مهم است که نقدینگی در گردش آن ها افزایش یابد. البته تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی باید دقیق و برنامه ریزی شده پیگیری شود، نه این که سایتی برای ثبت نام واحدها ایجاد شود و هر کسی دلش خواست در آن ثبت نام و تسهیلات دریافت کند.


آمارها اشتباه هستند یا اصفهانی ها کار نمی کنند؟!


تا کنون نسخه های زیادی برای حل معضل بیکاری پیچیده شده است که اغلب آن ها یا ناکارآمد افتاده اند یا از اساس بدون مطالعه و غیر منطقی بوده اند. اگر چنین نبود، هم اکنون طبق اعلام مرکز آمار 2 میلیون 700 هزار نفر بیکار نمی داشتیم. البته آمار غیر رسمی می گوید نزدیک 5 میلیون بیکار در کشور داریم که اغلب آن جوانان تحصیل کرده هستند. اخیرا نیز غلامعلی قادری، مدیرکل (سابق) تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرده است که نرخ بیکاری اصفهان 2.7 درصد از میانگین کشوری بالاتر است. این غم انگیز ترین خبری است که شهروندان اصفهانی می توانند بشنوند. شهروندانی که دود صنعتی ترین استان کشور را تنفس می کنند و بیشترین مالیات را در کشور می پردازند، برازنده شان نیست که با پدید شوم بیکاری -آن هم بیش از میانگین کشوری- دست و پنجه نرم کنند. قادری با اشاره به این که اصفهان 10 درصد از سهمیه کارگری کشورا در اختیار دارد، گفته است که در سه سال گذشته 324 هزار و 555 هزار فرصت شغلی در اختیار کاریابی‌های استان قرار گرفته که 174 هزار و 458 جوینده کار به این کاریابی‌ها مراجعه کردند که از این تعداد 80 هزار و 217 نفر در این مدت مشغول به کار شدند. با بررسی آمارهای اعلام شده از سوی مدیرکل تعاون و کار اصفهان، این سوال مطرح می شود که با وجود بیش از 324 هزار فرصت شغلی در سه سال اخیر (که تنها از 80 هزار مورد آن استفاده شده) چگونه است که نرخ بیکاری استان اصفهان 2.7 درصد بیشتر از میانگین کشوری است. این سوال دو پاسخ دارد؛ یا آمارها صحیح نیستند یا این که اصفهانی ها تنبل هستند و فرصت های شغلی را از دست می دهند؛ قضاوت را به عهده مردم می گذاریم. اما روشن است که با فشارهای اقتصادیِ این روزها، هیچ انسان عاقل و «بیکاری» هیچ فرصت شغلی را از دست نمی دهد؛ البته اگر شغلی وجود داشته باشد!


از آمارسازی دست بردارید!


اصفهان را استانی برخوردار می دانند و اغلب مسئولان کشوری گمان می کنند این شهرِ صنعتی، توسعه یافته ترین است. اما آیا آن ها نگاهی به آمار بیکاری این استان انداخته؟ اگر اصفهان برخوردار است، نرخ بیکاری 13.7 درصدی از کجا آمده؟ شهری را که 60 درصد از زنان تحصیل کرده آن بیکار هستند، می توان توسعه یافته نامید؟ بر اساس آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت 30 درصد از واحدهای صنعتی استان تعطیل هستند؛ این به معنای اخراج کارگران این واحدهاست. آیا باز هم می توان گفت اصفهان برخوردار است؟ شاید جالب ترین سخن را عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان خطاب به معاون وزیر صنعت گفت: «توسعه را در چه می بینید؟ در فقر، سرطان، ام اس، بیکاری و افسردگی؟» مسئولان بهتر است از آمارسازی در زمینه ایجاد اشتغال دست بردارند و به سهم خود، در پی حل معضل بیکاری باشند. معارفه مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان را به فال نیک می گیریم و انتظار داریم در جهت بهبود وضعیت اشتغال استان رویکرد جدیدی در پیش گرفته شود تا این بار که به سطح شهر پا می گذاریم حداقل تعدادی از ورقه های نیازمندی در جعبه ها باقی مانده باشد.


منبع: روزنامه اصفهان امروز

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد