روزنامه نگار
روزنامه نگار

روزنامه نگار

ترکیه در پی تغییر ذهنیت انسانها

چند سالی است که ((سریال های ترکیه ای)) در بین ایرانیان -به ویژه دخترها و زنان- طرفداران زیادی پیدا کرده؛ شبکه های «جم» «فارسی۱» و چند شبکه دیگر، این سریال ها را گلچین و پخش می کنند و از این جهت بیننده های زیادی نیز پیدا کرده اند. اما چه چیزی باعث جلب مخاطب به این نوع سریال ها می شود؟ جامعه شناسان بر این باورند که جذابیت هایی که در نوع لباس پوشیدن بازیگران زن‌‌‌‌‌‌ این سریال ها دیده میشود برای دختران ایرانی بسیار جالب است و از طرف دیگر نوع دکور خانه ها، ماشین های مدل بالا و زرق و برق مصنوعی ای که در این سریال ها استفاده میشود، جبران کننده عقده ها و خود کم بینی های روانی ایرانیان است.

بخش دیگر سریال های ترکی محتوای گفتاری و نوع گفتار یا لحن بازیگران آن است.  از نظر محتوای گفتاری، در این سریال ها همواره بحث بر سر عشق های دروغین، خیانت، سکس، حاملگی، تجاوز و کشتن است. این عناصر با چاشنی هایی که در بالا ذکر شد به خورد بیننده ها داده می شود و بیننده های ایرانی نیز با دیدن یک سریال سیصد قسمتی ترکیه ای، آنچان مقهور و مبهوت می شوند که ناخودآگاه روحیات، رفتار، ارتباطات و دیدگاه شان نسبت به زندگی به کل تغییر می یابد. 

البته از آنجا که کشور ترکیه عمده درآمد خود را از طریق صنعت توریسم و جذب سرمایه تامین می کند؛  در خلال پخش این سریال ها تبلیغاتی مبنی بر فروش خانه در ترکیه و یا جذب سرمایه می کنند. به عبارت دیگر آنها با ساخت سریال هایی که کشور ترکیه، مردمان و حکومت ترکیه را ایده آل نشان می دهد، ذهن ((مخاطب عام و مخاطب خاص)) را برای جلب آنان آماده می کنند. زرق و برق و جلوه های سکسی  این سریال ها مخاطب عام را می فریبد و او برای چند روزی ((خوش گذرانی)) به ترکیه می رود و پول هایش را در آنجا خرج می کند و به نوعی صنعت توریسم ترکیه را رونق می دهد و ارز آوری می کند. مخاطب خاص -که سرمایه دار است- نیز با دیدن این سریال ها، ترکیه را کشوری مدرن و دارای پتانسیل فراوان و رو به پیشرفت و آزاد می پندارد و به همان تبلیغاتی که در خلال این سریال ها پخش می شود اعتنا می کند و او نیز باعث رونق صنعت توریسم و بخش سرمایه گذاری در ترکیه می شود.


پی نوشت: نزدیک به یک‌ ماه پیش در یکی از سمینارهای ((برند شهری)) دکتر نعمت الله فاضلی ((جامعه شناس، مردم شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی)) شرکت کردم. فاضلی تاکید زیادی بر «ذهنیت» انسانها نسبت به شهر داشت. او می گفت امروزه این ذهنیت ها یا minde scape هست که یک شهر را به جایگاه رفیع می رساند. به عبارت دیگر مدیران شهرها سعی می کنند با تغییر ذهنیت دیگر انسانها برای شهر خود آبرو، ارزش و کلاس بخرند. «به نظر ترکیه نیز در پی همین کار است».


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد